SEO, SEA & Social Media: Hoe krijg ik nieuwe klanten met een klein budget

hoe krijg ik klanten met een klein budget

Als ondernemer wil je graag nieuwe klanten of je nu een klein bedrijf hebt of juist een groot gevestigd bedrijf. Wat ik merk is dat kleine ondernemers graag “voor een dubbeltje op de eerste rang” willen zitten. Niet zo gek trouwens, want hier herken ik mijzelf ook in. Je kan je geld maar 1 keer uitgeven en wil je er ook rendement op hebben. Ik hoop met de blog “Hoe krijg ik nieuwe klanten met een klein budget”, ondernemers een stapje verder te kunnen helpen om nieuwe klanten te krijgen voor hun bedrijf.

Je bedrijf heeft wellicht al een website en een Facebook pagina, maar daar houdt het ook vaak wel mee op. Daarbij komt ook nog dat veel websites slecht gevonden worden door de doelgroep die je wilt bereiken. Deze vraag wordt dikwijls aan mij gesteld hoe dit dan mogelijk is. Ondernemers met een flink marketingbudget hebben hier weinig tot geen last van en kijken ook niet meer naar een paar euro’s meer. Kleine ondernemers hebben vaak geen eens een marketingbudget.

SEO voor ondernemers

Bijna alle ondernemers hebben een website. Heb je deze nog niet? Laat dan zo snel mogelijk een website maken. Hoe wil je anders dat je doelgroep je kan vinden?

Google is nog steeds de meeste gebruikte zoekmachine. Als ondernemer moet je doen waar je goed in bent. Ben je als ondernemer niet thuis in webdesign, dan laat je een mooie website bouwen door een specialist. Deze specialist is enorm creatief. Maar……..is deze creatieveling er ook om je website goed vindbaar te maken? Nog steeds kloppen bij ons ondernemers aan die een website hebben laten maken, maar je nergens kunt terugvinden in de website op welke zoekwoorden ze gevonden worden. Gemiste kans allereerst natuurlijk, maar ja als het je niet verteld wordt……. De eerste stap is je website SEO proof te maken. Prijzen van SEO optimalisatie lopen enorm uiteen. Sommige media bedrijfjes doen het voor een paar tientjes, maar er zijn er ook genoeg die honderden euro’s vragen.

SEO specialisten kunnen je geen garanties geven. Wel kunnen ze een inschatting maken op welke plek je ongeveer in zoekmachines verschijnt.

De wereld van SEO veranderd constant. Google stelt telkens weer andere eisen waar je rekening mee moet houden om goed gevonden te kunnen worden. Laat je website dus in de basis SEO optimaliseren en laat dit om de 3 maanden controleren of neem een onderhoudsabonnement bij een bureau die gespecialiseerd is in webdesign en SEO ( ja ze zijn moeilijk te vinden). Eenmaal SEO ingesteld kun je kijken wat de resultaten zijn en daar waar nodig (kleine) aanpassingen doen. Kleine aanpassing kunnen grote gevolgen hebben.

Dan heb je het optimale aan SEO uit je website gehaald, maar dat heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd.

Het kan zijn dat je in een enorm concurrerende markt zit. Ik noem in dit voorbeeld de webdesigner of boekhouder. Beide ondernemers willen op pagina 1 in Google komen. Op het moment dat je net je web bureau of administratiekantoor begint, ben je dan nog opgewassen in jouw regio tegen de reeds gevestigde websites? Vaak niet! Soms heb je het geluk dat in je regio, vooral als het gaat om boekhouders, de websites van je concurrentie niet bijgehouden is. Maar als dat wel zo is, hoe gaan we dan wel nieuwe klanten werven?

SEA voor ondernemers

SEA is kortweg gezegd, betalen voor je vindbaarheid. Dit kan bij Google door gebruik te maken van Google Adwords. Je adwords zoekwoorden kunnen dan zijn, als het om webdesign en boekhouder gaat, “boekhouder Den Haag” of “webdesigner Den Haag”. Is het slim om te doen wanneer je in een sterk concurrerende markt zit? NEE! Vooral als je een ondernemer bent die een klein marketing budget heeft. Wanneer er veel concurrentie is en ook veel geadverteerd wordt via Google Adwords door je concurrentie, dan loop je als kleine ondernemer leeg. Tarieven per klik worden hierdoor onbetaalbaar.

Het voorbeeld “boekhouder Den Haag” zal volgens Google rond de 11 euro momenteel kosten. En dat is dan per klik! En dan is er nog geen garantie dat deze bezoeker klant wordt. Kortom een dure aangelegenheid voor de “kleine ondernemer”.

Wat kunnen we dan nog doen om online vindbaar te worden?

Social Media voor ondernemers

Social Media is inmiddels een manier om je doelgroep te kunnen bereiken. Maar…..bedenk in ieder geval goed waar je doelgroep op te vinden is en welke middelen je doelgroep gebruikt om jou te vinden. Het voorbeeld van die boekhouder. Zal deze boekhouder zijn/haar doelgroep vinden op Instagram of Snapchat? Nee, niet echt. We spreken uit ervaring dat we dit hebben geprobeerd met financiële dienstverleners. Na een periode van een half jaar, hebben we kunnen constateren dat deze dienstverleners niks te zoeken hebben op Instagram of Facebook. Een uitkomst die we eigenlijk wel wisten maar nu bevestigd hebben. Dus zonde om hier tijd en geld aan te besteden.

Dan komen we bij een Social Media bedrijf die we allemaal kennen…….Facebook. Facebook is zeker een toegevoegde waarde om je website vindbaar te maken. En het belangrijkst: Nieuwe klanten! Je kan heel specifiek je advertentie aan je doelgroep laten zien. En dat tegen het bedrag dat jij wilt uitgeven. Geen kosten per klik wat Google vraagt, maar gewoon een vast bedrag voor de duur van je advertentie campagne. Haal je daar klanten uit? Heel simpel……ja natuurlijk. Kan ik mijn doelgroep hier vinden? Ook dat! Kan ik mijn doelgroep instellen? Ook dat kan! Uiteraard kan je niet specifiek op doelgroep instellen. Ben je bijvoorbeeld leverancier van waterpompen voor vijvers, dan kun je dat niet instellen. Wel kan je je doelgroep benaderen door de profielen met interesses te gebruiken als hobby, beroep etc. Facebook Advertising is dus eigenlijk een goede manier om je doelgroep te vinden zonder dat je er al te veel geld aan kwijt bent.

Kortom, ben je ondernemer met een klein budget, start met een goed gevonden website. Maak een Facebookpagina en vooral……zorg dat je actief bent.

Heb je tips of wil je kijken naar de mogelijkheden voor je bedrijf? Stuur een mail naar andre@arts2leads.nl of reageer op deze blog.

Wil je helemaal geen geld besteden aan online marketing. Denk eens aan acquisitie en sales. Leer Acquisitie & Sales tot aan de deal in mijn boek.

Arts To Leads heeft een nieuwe naam Arts To Leads Media & Design

Deze nieuwe naam brengt een actie met zich mee!

Wij willen graag ons portfolio uitbreiden, daarom bouwen wij nu volledig en goed gevonden websites voor slechts € 100,- excl. BTW. Heeft u interesse? Laat dan vrijblijvend uw email adres achter en wij nemen contact met u op!

Uw aanvraag is in behandeling

There was an error while trying to send your request. Please try again.

Arts To Leads will use the information you provide on this form to be in touch with you and to provide updates and marketing.