Administratiekantoren die het niet redden

Wederom een “ik zie het vaak gebeuren”. Laat ik voorop stellen dat ik iedereen succes gun en met name eigenaren van administratiekantoren. “Ik zie het gewoon te vaak gebeuren”. Je hebt jarenlang gewerkt voor toonaangevende kantoren, hebt ervaring met bedrijven en je komt voor de keuze: zal ik een administratiekantoor beginnen of zal ik weer werk gaan zoeken? Door welke omstandigheid dan ook.

Je bent enorm goed met cijfers en weet hoe je een boekhouding kunt verzorgen, de aangiftes kunt doen en een jaarrekening kunt opstellen. De basiskennis is er en wellicht de mogelijkheid om jouw droom waar te maken, namelijk ondernemer worden als boekhouder of administratiekantoor voor bedrijven.

De belangrijkste vraag mis ik dan in veel van deze ondernemers. Wat ga ik doen om nieuwe klanten te kunnen krijgen?

Je begint met een aantal klanten die je kent vanuit je familie en vriendenkring. Uiteraard is dat een goed begin, maar niet het begin om volledig rond te kunnen komen. Dus moet je op zoek naar nieuwe klanten. We gaan in zee met leadgeneratoren in de hoop dat daar nieuwe klanten uitkomen. Lead generatoren zijn een zeer goede manier om klanten binnen te halen, het punt is alleen; Je moet het zelf doen. Je moet jezelf presenteren.

Hoe presenteer ik mezelf?

Jezelf presenteren betekent niet dat je alleen maar laat zien wat je kunt. Je moet zien waar de behoefte ligt, de meerwaarde op basis van de gegevens die je krijgt van je “lead”. Je kunt gewoon niet simpel gezegd een presentatie geven over hetgeen wat je aanbiedt. Dat kan immers iedereen bieden. Gewoon de administratie verzorgen, gewoon de boekhouding doen, gewoon de inkomstenbelasting doen, gewoon de omzetbelasting doen en gewoon de jaarrekening doen en gewoon fiscaal advies geven. Iedereen die educatieve deze opleiding heeft gevolgd, maakt nog geen goede boekhouder.

Tegenwoordig is boekhouding meer dan alleen cijfers zelf. Ga mee in de verandering die al enige tijd plaats vindt. Heel oneerbiedig gezegd is dat ieder domme idioot de boekhouding kan verzorgen. Waarom? Iedere “domme idioot” heeft een mogelijkheid en de toegang tot een goed administratiepakket. Met andere woorden, ik als marketeer kan een administratiekantoor beginnen, met de komst van software kan iedereen een kantoor beginnen.

Hoe ga jij hiermee om als eigenaar?

Het idee van de eigenaar vormt zich vaak door zich te willen onderscheiden tijdens een afspraak met een potentiële klant. Je wilt je graag onderscheiden dat is een feit. Je kan natuurlijk een powerpoint gaan presenteren en je sterke punten benoemen. Informatie van de lead is “key”.

Wanneer je in een afspraak gaat, dan heb je al informatie over deze “lead”. Ga dan niet je complete presentatie neerleggen in de hoop dat je “misschien” een offerte mag doen.

Ga daadwerkelijk in gesprek. Daarmee bedoel ik dat je “echt” in gesprek moet gaan. Tja aanhalingstekens. Inderdaad! Ga een goed gesprek aan, ga in gesprek en toon je interesse, desnoods vraag om een rondleiding, toon empathie. Verplaats je in de ondernemer. Laat begrip zien. Zonder dat je zegt ” ik doe het anders”. Want dat kan iedereen wel zeggen. Kom hier later op terug. Probeer luchtig te brengen waarvoor je komt. Je kan prima een half uur besteden aan de lead, zonder aan handel te denken. Daarna zul je merken dat je na 40 min een deal kunt sluiten. JA INDERDAAD, na slechts 10 min.

Open vragen

Na het gedeelte empathie en interesse wil je natuurlijk graag laten zien waar jij goed in bent. Doe dat vooral niet! Laat de lead praten. Stel de open vragen en wees niet bang om ze te stellen.

“ik ben eigenlijk wel benieuwt waarom u op zoek bent naar een nieuwe boekhouder”

“waarom bent u niet tevreden”

of nog directer

“welk verschil zal ik moeten maken om u als nieuwe klant te mogen verwelkomen”

Uiteindelijk zullen dit de vragen zijn hoe jij een nieuwe klant kunt krijgen. Dus….durf die vraag ook te stellen!