Hoe werf ik als boekhouder klanten #Tipsweek9

Laat ik bij het begin beginnen. Je wilt je eigen bedrijf starten. Een prima idee om datgene te doen, waar jij goed in bent namelijk boekhouding verzorgen. En het liefst wil je daar mee andere ondernemers ontzorgen. Maar hoe werf ik als boekhouder klanten?

Wat ik vaak hoor

De potentiële klant belt, mailt of vult uw contactformulier in. Er wordt (soms) een afspraak gemaakt of men stuurt een mail voor iets meer informatie wat er gedaan dient te worden. Vervolgens wordt er na een afspraak en inventarisatie de hand geschud met de tekst “ik mail u volgende week een offerte”.

Deze manier kan je natuurlijk klanten opleveren, maar er is een manier op meer klanten te krijgen in dit soort situaties.

Wat ik zou adviseren

Vaak zijn aanvragen een momentum, een impuls. Er speelt vaak op dat moment iets, waar de ondernemer vanaf wil. Hij benaderd u natuurlijk niet voor niets. Direct reageren is daarvoor de beste oplossing om die kans, om hem als klant te krijgen, te optimaliseren. Waarom zou je denken? Die potentiële moet eigenlijk niet meer de kans krijgen om het met zijn huidige partij uit te kunnen praten. En met direct reageren bedoel ik niet mailen!

Wat je gewoon direct moet doen is de telefoon pakken en zorgen dat je een afspraak maakt. Het liefst op een zo kort mogelijk termijn. Waarom? Wederom hoe sneller je reageert, hoe minder de kans om te bedenken. De ondernemer moet gewoon een keer met jou in gesprek, zodat jij kan laten zien wat je voor hem kunt betekenen.

Wil je weten hoe je dat soort gesprekken kunt voeren? Dat kun je vinden in mijn boek. Door mijn jarenlange ervaring in acquisitie en sales voor administratiekantoren, weet ik als geen ander hoe je dat het best kunt aanpakken.

Klik op het boek voor meer informatie en eventueel om het te downloaden.

hoe werf ik als boekhouder nieuwe klanten, Acquisitie en sales boek voor administratieve sector

Volgende week weer een tip of situatie

Boekhouders en accountants van de toekomst

Boekhouders en accountants van de toekomst

De rol van boekhouders en accountants van de toekomst veranderd. We gaan het hebben over de boekhouders en accountants van de

boekhouders en accountants van de toekomst

toekomst. Wat is er veranderd en wat is de ultieme rol van boekhouders en accountants.

De accountants van vroeger

De boekhouder of accountants van vroeger, was die man of vrouw die er voor zorgde dat alles goed geadministreerd werd, zodat de belastingpapieren goed ingevuld konden worden. Deze man had standaard op zijn bureau: een calculator, een map met inkoopfacturen en een map met verkoopfacturen. En daarnaast ook het aangifte formulier voor belastingen. Deze man was bijna 24/7 bezig met het verwerken van bonnen, berekeningen en fiscale voordelen uitpluizen. Dit was zijn werk. Maar wat is nu zijn werk geworden dan?

De accountants van nu

Misschien is de kop ietwat verkeerd. De accountants en boekhouders worden een bepaalde hoek ingedrukt door de maatschappij. Dan hebben we het over regelgeving, maar ook door hun klanten. De ondernemer van tegenwoordig is veeleisender, weet ook veel meer en wil steeds minder betalen. Kortom de rol van de accountant veranderd. Bedrijven hebben tegenwoordig een hele administratie afdeling, die facturen verwerkt, creditfacturen maakt etc. etc. Deze gegevens worden dan weer digitaal aangeleverd bij de accountant of boekhouder middels software. En dan vraag je jezelf af, wat doet de accountant nog voor je? Uiteraard is het allemaal makkelijk te verwerken. De accountant krijgt de gegevens kant-en-klaar aangeleverd en hoeft enkel nog op een knop te drukken om aangiftes te doen en een jaarrekening op te maken. Dat is tenminste de perceptie die vele ondernemers hebben.

Veel ondernemers denken dat een jaarrekening opmaken “zo ff” kan. Dit betekent nog steeds dat ondernemers onwetend zijn. Hoe kan dit? Klaarblijkelijk is de communicatie tussen accountants en hun klanten dus niet optimaal. Dit is gelijk ook de reden, waarom ondernemers denken teveel te betalen voor hun boekhouder of accountant. Niemand weet wat een boekhouder/accountant daadwerkelijk doet, maar we hebben een idee. Deze man of vrouw is dagelijks bezig om uit te zoeken wat voor jouw onderneming het beste is. Met name op fiscaal gebied. Het is voor de accountant een sport om voor je bedrijf uit te zoeken hoe jij het minst belasting kan afdragen. De accountant ontpopt zich dus tot een financieel bedrijfsadviseur. Dat is wat hij doet.

Bedrijfsadviseur

De administratie doe je feitelijk zelf al. De boekhouder of accountant ondersteunt je met adviezen en laat je zien waarom je financieel iets wel of niet moet doen. Voor advies moet betaalt worden. Die man of vrouw werkt ook niet voor niks. In deze digitale wereld is de accountant ook meer dan alleen maar die man die voor de cijfertjes zorgt. Nee het is de man waar jij als ondernemer afhankelijk van bent. Er zijn talloze verhalen van ondernemers zonder boekhouder of accountant die in de problemen komen, doordat de administratie niet klopt. Die vervolgens een schip met geld moeten afbetalen aan belastingen, waar ze niet op gerekend hadden. Daarom is het belangrijk een boekhouder of accountant te hebben oftewel een financieel bedrijfsadviseur. De term “een boekhouder verdient zijn geld altijd terug” is een term die veel gebruikt wordt. En laat ik het zo zeggen, het klopt. Misschien niet in alle situaties, maar deze financieel bedrijfsadviseur doet waarvoor hij betaalt wordt. Dit zijn dus de boekhouders en accountants van de toekomst.

Ben je boekhouder of accountant en wil je jezelf leren profileren bij een potentiële relatie? Download dan ons eBook en ervaar zelf hoe makkelijk u aan nieuwe klanten komt.

Boekhouders en Leadgeneratoren

Boekhouders en leadgeneratoren

De meeste boekhouders hebben hulp nodig om hun doelstelling te kunnen behalen. Daarom zijn leadgeneratoren groot geworden. Leadgeneratoren zoals zoekmijnboekhouder.nl, Ageras, boekhouders.nu, offerti.nl en natuurlijk mijn eigen leadgenerator nueenboekhouder.nl. Maar wat is het toch met boekhouders en leadgeneratoren?

Leads

De leadgeneratoren leveren leads. Leads zijn potentiële klanten voor je administratie- of accountantskantoor. In dit geval komen deze leads binnen via een platform van de bovenstaande websites. Je kiest er als boekhouder of accountant voor om via deze weg snel en veel leads binnen te krijgen, echter moet daar natuurlijk wel voor betaald worden. Dat sommige leadgeneratoren een businessmodel hebben welke veel boekhouders niet aanspreekt, is en blijft deze vorm van leads ontvangen wel 1 van de beste. Uiteraard kun je wachten tot de klanten naar jouw toekomen, echter is dat gewoon een te lang proces om je kantoor in korte tijd “gezond” te krijgen.

Acquisitie

Ik zie mezelf als 1 van de laatste der mohikanen, die nog koude acquisitie doet voor de administratieve sector. Hierdoor hoor ik toch veel verhalen van mijn klanten die negatieve ervaringen hebben met leadgeneratoren. Nu heb ik ook de ervaring met deze leadgeneratoren (sommige klanten willen meer leads dan ik kan leveren). Dan vraag ik ze om deze leadgeneratoren in te schakelen. De combinatie van deze leadgeneratoren en mijn telemarketing is uitstekend. Door deze combinatie zul je merken dat je kantoor in een rap tempo groeit.

Terugkomend op de negatieve ervaring over leadgeneratoren. De veel genoemde klachten over deze leadgeneratoren zijn:

  • Slechte leads
  • Geen bereikbare leads
  • Leads zijn niet echt
  • Leads kosten teveel
  • Hoge kosten voor “abonnementen”

etc. etc. etc. Maar boekhouders en accountants er bestaan geen slechte leads! Ik wilde ook wel eens weten wat mijn concurrenten aanbieden. Ik ben tot de conclusie gekomen, dat elke leadgenerator, prima leads aflevert. Bij deze leads zijn de potentiële klanten ook daadwerkelijk opzoek. Het probleem ligt niet aan de leads, maar ligt vaak, en nu ga ik mensen tegen de haren in strijken, maar meestal aan de personen die deze leads ontvangen. De leads worden als het ware niet goed opgevolgd.

Verwachting van de boekhouder/accountant

De verwachting van de boekhouders is. Er komt een lead binnen in je mailbox. Alles staat in de lead omschrijving de NAW gegevens persoonsgegevens, omzet en hoe de administratie is opgebouwd (dat laatste ontbreekt er nog wel eens aan bij veel leadgeneratoren, maar dat maakt de lead niet minder interessant). Leads die echt niet interessant zijn worden door de generatoren er uitgefilterd. Toch kan er per ongeluk eens 1 tussendoor schieten, die niet interessant is.

De opvolging

De leadgeneratoren geven aan dat de lead naar 4 andere boekhouders gestuurd wordt, zodat de potentiële klant kan kiezen. Veel boekhouders kiezen ervoor om een offerte te maken (kost een uurtje of 1 á 2), deze te versturen naar het verkregen email adres en dan maar wachten totdat er antwoord komt. Dan volgen er stress momenten. Je wacht en wacht en wacht en wacht nog veel langer. Kortom geld betaald voor een lead, maar er komt niks van. Conclusie van de boekhouder: slechte lead, ik zoek een andere leadgenerator. Dit heb je dan ook aan jezelf te danken.

Boekhouders en accountants het is een sport, een competitie. Deze competitie ga je dus ook aan wanneer een potentiële klant uw kantoor rechtstreeks benaderd. Wanneer deze potentiële klant niks van zich laat horen, dan betekent dit simpelweg dat je aanbod niet interessant is. Dit aanbod is dan ook enkel en alleen gebaseerd op prijs. Want ja, je hebt niet kunnen laten zien waar jouw kwaliteiten liggen. Waar zijn we dan mee bezig? We willen graag nieuwe klanten, maar we willen er zelf niet al te veel werk aan hebben. Natuurlijk snap ik dat, maar het is wel het meest belangrijke van je eigen kantoor.

Wat doe je als een lead binnenkomt

Als er een lead in de mailbox terecht komt betekent dit een stuk onvrede bij de huidige dienstverlener. Het is een probleem dat juist op dat moment speelt. Dit is in bijna al gevallen zo. In zo’n geval moet je dus direct reageren. Je gaat dus geen offerte sturen. Als je weet dat de lead naar 3 andere boekhouders gaat, moet je er dus voor zorgen dat je deze lead als eerste bereikt. Dus dan bel je gewoon. Gelijk een mooi moment om kennis te maken en informatie in te winnen die je graag zelf nog te weten wilt komen. Het doel van je gesprek is dan ook om een afspraak te maken. Zodat je jezelf kunt presenteren. Zo blijf je de concurrentie voor. Geloof me, een ondernemer is niet altijd opzoek naar een andere boekhouder, omdat zijn huidige te duur is. Vaak speelt er veel meer. Hoe je dit soort gesprekken voert om er achter te komen wat het probleem is en hoe je een afspraak maakt vindt je hier.

Tips wat je moet doen om een klant binnen te halen

Ik ga niet vertellen wat je niet moet doen. Wat echter wel belangrijk is hoe je te werk gaat wanneer een lead je mailbox bereikt.

  • bel direct met de lead
  • voer een leuk gesprek en toon vooral interesse
  • probeer achter het echte probleem te komen
  • probeer direct een afspraak te maken
  • offertes maken doen je wanneer je op de afspraak bent

Wanneer je moeite hebt met het opvolgen van leads of wil je zelf nieuwe klanten werven. Download dan het Ebook Aqcuisitie en sales voor de administratieve sector. In dit boek leer je van A tot Z hoe je nieuwe klanten binnen haalt.

Acquisitie en sales handboek voor de administratieve sector, boekhouders en leadgeneratoren

Wanneer u zelf niet in de gelegenheid bent om op de juiste manier klanten binnen te halen, laat mij u dan helpen. Niet alleen door de afspraken voor u te maken, wij geven tevens Training & Advies en daarbij verzorgen wij coaching on the job. Ik ga dan samen met u bellen om nieuwe klanten binnen te halen.

E-book Acquisitie en Saleshandboek voor de administratieve sector (sales-update)

Update verkoop E-book Acquisitie en Saleshandboek voor de administratieve sector

Hierbij even een kleine update over de verkoop van het E-book dat op 18-11-2018 in de verkoop is gegaan. De teller staat inmiddels op 2. Dit betekent een goede start. Hierover krijgen we veel leuke reacties, maar ook zinvolle reacties. Als gevolg daarvan heb ik ook wat aanpassing gedaan ten opzichte van de vorige versie. Zo is de opmaak van het E-book Acquisitie en Saleshandboek voor de administratieve sector een beetje veranderd. Daarmee wordt het boek makkelijker leesbaar. Ik heb tevens een aantal schoonheidsfoutjes er uitgehaald.

Wanneer je dit boek gelezen hebt, stel ik het zeer op prijs dat je feedback geeft. Zodat ik het boek kan aanpassen daar waar het nodig is.

Acquisitie en sales handboek voor de administratieve sector, e-book acquisitie en saleshandboek

Het E-book is te koop in onze webshop

iTunes

De voorbereidingen zijn ook al getroffen om dit boek aan te bieden in iTunes store. Hierdoor breiden we de mogelijkheid uit om dit boek te downloaden als iBook, zodat het ook te lezen is voor mensen met een Apple device. Een update van deze ontwikkeling volgt nog. Heb je interesse om het boek als iBook to downloaden, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Plannen voor een fysiek boek

Voor zover wij weten, is dit het enige Acquisitie en Saleshandboek voor de administratieve sector. Het idee is ontstaan uit de behoefte in deze branche. We hebben inmiddels bewezen dat deze methode uitermate effectief is. Dit nadat we een aantal jaren zijn bezig geweest om de beste methode te ontwikkelen specifiek voor de administratieve sector. Het plan is dan ook dat we, wanneer de vraag groter wordt, wij dit boek ook fysiek willen gaan uitbrengen. Een update hierover zal ter zijner tijd via onze blogs en via onze nieuwsbrief verschijnen.

Over enkele dagen is het boek beschikbaar op Bol.com. Hier is het boek te downloaden als E-book voor een E-bookreader. Via Brave New Books is hiervoor een ISBN nummer aangevraagd. Hiermee vergroten wij de kans om het boek te verkopen. Bij Brave New Books, kun je een ISBN nummer aanvragen voor slechts € 12,50! Je behoudt hier dan ook voor 100% je auteursrecht.

Tot de volgende update en vergeet vooral het E-book niet te delen!

Uitbesteden klantenservice

Uitbesteden klantenservice

U heeft zichzelf was weleens afgevraagd “ uitbesteden klantenservice is dat ook aantrekkelijk voor mij?” Ik wil u als kleine ondernemer/zzp’er graag laten weten middels deze blog welke voordelen dit kan bieden.

Als zzp’er wilt u graag ondernemen. Hierdoor heeft u weinig ofwel geen tijd om ieder telefoontje te beantwoorden die u krijgt. Ikzelf, zoals u, ook een zzp’er kan daarover mee praten. Mensen trachten u te bereiken om iets te verkopen. Hier zit ik zelf ook niet op te wachten en het kost veel tijd om deze te beantwoorden en af te wimpelen.

U wilt natuurlijk wel bereikbaar zijn voor potentiële klanten, die leveren u immers opdrachten op. Ik ervaar vaak van mede zzp’ers dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Uw humeur wordt er daardoor niet beter op, wanneer u al 10 telefoontjes heeft moeten beantwoorden die geen klanten opleveren. De 11e die dan belt zou wellicht kunnen merken dat u niet zit te wachten op zijn telefoontje en krijgt dan al snel de indruk dat u hem zou willen afwimpelen, terwijl dit een klant zou kunnen worden!

Kortom frustratie alom. Door te kiezen voor “uitbesteden klantenservice” van Arts To Leads bespaart u in het eerste geval al die frustratie.

Wat levert het uiteindelijk op?

Het uitbesteden aan iemand die uw klantenservice vertegenwoordigt levert u in de eerste plaats natuurlijk minder frustratie op. Ten tweede levert het u tevens een tijdsbesparing op. U kunt immers zorgeloos ondernemen, zonder bijzaken te moeten regelen overdag tijdens uw opdracht. Daarnaast ben ik in staat een gedegen inventarisatie te doen, wanneer ik potentiële klanten aan de lijn heb, zodat u een gedegen offerte kunt versturen. En dit zonder nogmaals contact op te hoeven nemen met deze klant. Dit bespaart u tevens ook een hoop tijd en levert u uiteindelijk ook meer opdrachten op.

Het ijzer smeden als het heet is. Potentiële klanten moeten het gevoel hebben direct geholpen te worden. Dit is waar potentiële klanten om vragen. “Krijg ik geen antwoord op mijn vraag of moet ik wachten totdat een opdrachtnemer mij weer terugbelt om de opdracht te inventariseren, dan zoek ik wel iemand anders.”

Conclusie:

Aan het einde van het jaar zult u merken dat u veel meer omzet heeft gedraaid. Terwijl de werkdruk hetzelfde is gebleven en u ook nog tijd voor u zelf heeft overgehouden. Daarom is het het overwegen waard uw klantenservice uit te besteden.

Bekijk onze Facebookpagina door op ons logo te klikken!

uitbesteden Klantenservice

Interessante link wanneer u uw boekhouding uit wilt besteden.

#Acquisitie Tip 1 voor boekhouders

#Acquisitie Tip 1 voor boekhouders

De Pitch/Intro

Acquisitie tip 1 voor boekhouders is De Pitch/Intro van het gesprek. U heeft 4 seconden om degene die u belt te interesseren om juist naar u te luisteren, daarna zwakt de interesse al af. Deze 4 seconden zijn dus cruciaal voor het verdere verloop van het gesprek.

Enthousiasme en toonhoogtes (acquisitie tip 1 voor boekhouders)

In die 4 seconden moet u dus nadenken, wat u zegt en hoe u het zegt. U kunt natuurlijk op 1 toonhoogte (monotoon) zeggen: “Goedemiddag ik ben………..van administratiekantoor…………..”. Diegene is u waarschijnlijk nu al kwijt en zijn interesse ligt alweer ergens anders.  Dus……. dat moet anders.

Zorg ervoor dat u altijd enthousiast klinkt aan de telefoon. Hoe doet u dat? Nou heel simpel, door veel met toonhoogtes in je stem te gaan spelen. Doe alsof u een bekende aan de lijn heeft “aah goedemiddag, u spreekt met……..”. Let daarbij ook goed op uw articulatie. Wanneer iemand u slecht verstaat, wil diegene u liever niet te lang aan de lijn hebben. Hierdoor is hij of zij meer aan het focussen op wat u zegt, dan dat uw doel van het verhaal daadwerkelijk bij hem of haar binnenkomt.

Het ligt er een beetje aan wie u aan de lijn krijgt, maar in verschillende branches mogen gewoon grapjes gemaakt worden hoor. Bel dus nooit met een papiertje voor u (belscript). Spontaan bellen wordt daardoor ook veel meer gewaardeerd, dan wanneer u iets op ratelt van een A4tje.

Enkele voorbeelden:

  • U belt de de bloemmist:
    • “Schikt het dat ik u bel?” (is op zich natuurlijk een vrije normale vraag)
  • U belt de kapper:
    • “Bel ik u op een goed moment, of zit u met de handen in het haar?”
  • U belt een timmerman, dakdekker, klusjesman etc.:
    • “Bel ik gelegen of staat u in de steigers?”

Kortom: De nadruk wordt dus gelegd op

  • Intonatie
  • Enthousiasme
  • Articulatie

Ik wens u veel succes met uw eerste bel pogingen en tot de volgende tip!

Voor een exclusieve tip voor uw situatie, stuur een mail naar info@arts2leads.nl of vul het contactformulier in.

Wilt u online leads van ons ontvangen? Klik dan hier.

Acquisitie tip 1 voor boekhouders